Friday, 1 March 2013

Kerana Kau Anakku

Assalamualaikum..

Apa khabar uolls hari ni? Hopefully semua ok, this weekend mesti banyak plan yang uolls dah susun untuk uolls spend with family kan? Ok.. Kenapa entry I kali ni macam lain jek kan.. Sebenarnya I nak share with all of you, rata2 ibu2 zaman sekarang berkerjaya kan. Dah tak banyak masa nak bersama dengan anak2..


Bagi I sendiri la kan, I prefer kerja keras sementara anak masih kecil, sementara anak baru sorang, sementara anak belum tahu apa2, sementara anak belum pandai meminta itu dan ini, sementara anak belum tau mencari kawan2 di luar.

Tak kira la apa pun pekerjaan yang kita buat sekarang, pernah tak kita terfikir.. selama mana kita nak berkerja dan meninggalkan anak kita di bawah jagaan orang lain? Macam I sendiri pun, Asben I ni jenis kuat kerja.. Kadang2 kerja fogging sampai malam, bila berlarutan berhari2 I memang perasan yang lil rara tak berapa nak mesra dengan baba dia, kadang2 mintak dukung pun tak nak. Baby 10 bulan pun dah tau siapa yang dekat dan siapa tang jauh dengan dia. Kalau budak 10 tahun apatah lagi kan?

Thats why I choose buat bisnes online kat rumah. I boleh berkerja dengan masa fleksibel, boleh tengok anak membesar depan mata tapi tiap2 bulan still dapat income 4 angka sebulan. Sometimes ada orang tak perasan, dan merasakan penting kena kerja ni nak cari duit.. sampai busy dan tak ada masa nak buat side income, sedangkan side income jugak bantu kita cari duit kan?


Rasanya mampukah kita? Sejujurnya I cakap, I sendiri pun belum memiliki rumah sendiri dan belum ada kereta sendiri. Thats why I tanam impian untuk semua ini, untuk kehidupan. 

Ok lah, sebab anak lah I buat bisnes ni.. uolls kat luar sana yang berkerjaya pun boleh. Sekejap je tinggalkan anak, bila kita tengok simpanan yang kita dapat buat untuk anak2, kita tahu anak kita selamat. Bayangkan kalau kita tak ada nanti, apa yang kita tinggalkan untuk mereka, duit atau hutang?

Jangan jadikan anak sebagai alasan atau penyebab kita tak boleh buat bisnes, "anak tak ada orang nak jaga" atau "I dah banyak habiskan masa dekat ofice, I tak nak komitment lain dan spend time dengan anak2" seolah2 macam kita salahkan mereka.. seolah2 kita cakap, "sebab kau lah mama tak boleh buat bisnes.." tak patut kan..

Kalau la anak kecil tu boleh bercakap, mesti anak akan cakap "mama ni asyik duduk rumah je, keluar la cari duit lebih sikit.. kami pun nak merasa senang jugak.."

Jangan sampai bila anak dah besar and dah sekolah, anak kita cakap dengan kita, "mama, bestnya jadi anak orang tu.. mak dia bawak kereta besar, belikan dia macam2, bawak dia pergi jalan2 luar negara"


Kalau anak kita duk admire kat parents orang lain, apa kita rasa? kita ni siapa?

Bisnes ni online, senang je.. even I sendiri pun banyak habiskan masa kat rumah je. Kadang2 je keluar pergi fitting customer, jumpa client.. Kalau keluar dari melaka biasanya I akan bawa asben dan anak sekali sebab lepas selesai semua, I akan bawa diorang jalan2 di KL ke, Kuantan ke.. kan seronok tu.. Tak susah pun kan..

Kita cuma perlu berkorban sedikit masa dalam 1-2 tahun sahaja untuk berkerja keras dalam bisnes ni sehingga kita mencapai tahap tertinggi dan success dalam perniagaan. dan ramai kawan2 I yang buat bisnes ni dah berhenti kerja dan jadi surirumah sepenuh masa. I don't think ada orang yang suka sangat pergi kerja rather than jadi surirumah dan main2 dengan anak, betul tak?

Hihihi.. panjang nya I celoteh dalam entry kali ni.. bukan apa, saja nak share.. apa yang I rasa perlu sebagai seorang Ibu.. sebab apa yang kita buat sebenarnya adalah "KERANA KAU ANAKKU"






No comments:

Post a Comment